LOKALBYTE för afterwork och seminarium om hur ökad digital konsumtion påverkar innehåll för TV och film

Published

På grund av stort intresse för seminariet nu på onsdag den 31 maj byter vi lokal till Bar101 på Scandic Anglais vid Humlegården.

Time Advokatbyrå bjuder in till seminarium och afterwork där Klara Grunning, filmkonsulent vid Svenska Filminstitutet, och Natalia Borelius från Mediavision belyser hur den ökade digitala konsumtionen påverkar innehåll för TV och film.

Klara Grunning kommer att prata om hur det idag, med större mediekonsumtion än någonsin, är avgörande att förstå vad digitaliseringen möjliggjort för skapandet och distributionen av media samt vad tillgången till fri media innebär. Vad är till exempel trovärdigt, vad betyder journalistisk standard och vad är de etiska överväganden som görs när media refereras som ”nyheter”?

Natalia Borelius kommer att prata om de utmaningar svensk TV-marknad står inför och vilka effekter förändrade konsumentbeteenden får för marknadens aktörer. Vad betyder Netflix och Youtubes dominans för lokala spelare? Hur påverkar utvecklingen innehållet? Vad leder förändringarna till på längre sikt?

Svenska Filminstitutet arbetar för att stärka den svenska filmen i alla led. Sedan den 1 januari i år ansvarar Svenska Filminstitutet för att genomföra den statliga filmpolitiken. En av utmaningarna med uppdraget är att söka hantera den ökade digitala konsumtionen. Klara Grunning är dokumentärfilmskonsulent vid Svenska Filminstitutet sedan 1 september 2015. Hon har tidigare bland annat arbetat som dokumentärfilmskonsulent på Danska Filminstitutet, på ITVS i USA, på en norsk kvalitetsfilmsdistributör och som regissör, producent och fotograf på dokumentär och spelfilm. Hon är även styrelseordförande för The WHY Foundation och sitter i EDNs European Documentary Network) exekutiva kommitté.

Mediavision är ett strategi- och analysföretag inom spel- och medieindustrin som med över 20 års erfarenhet från branschen hjälper företag att utvecklas genom datadriven marknadsinsikt och business intelligence. Mediavisions rådgivning tar sin utgångspunkt i egen data och empiri. Natalia Borelius är senior analytiker på Mediavision där hon arbetat de senaste 10 åren. Hon har dessförinnan arbetat med marknadsanalys och lansering av digitala TV-tjänster.

Time Advokatbyrå är specialiserad på affärer inom teknik- och rättighetsintensiva områden såsom IT, tech, media och underhållning. Våra medarbetare har mångårig erfarenhet av juridisk rådgivning inom medie- och nöjesindustrin såsom inom film-, förläggar-, TV- och musikbranschen. Byrån har också en av Sveriges mest kvalificerade och största grupperna av samlad kompetens inom IT- och immaterialrätt.

Tidpunkt: onsdagen den 31 maj 2017, 17:30-19:00

Plats: Bar101 på Scandic Anglais, Humlegårdsgatan 23, Stockholm

Lättare tilltugg och dryck serveras.

OSA, senast den 26 maj 2017 till events@timelaw.se eller på vår hemsida timelaw.se

Varmt välkommen!

Har du frågor? Kontakta oss på events@timelaw.se.